Miért szidják annyira az ingatlanosokat?
Ez a cikk segíteni fog a probléma feldolgozásában.
2024-09-08 19:50:35 - Barna József
Az ingatlanos szakma körül rengeteg tévhit és negatív vélemény kering. Sokan úgy vélik, hogy az ingatlanosok “feleslegesek”, “semmit nem csinálnak”, és csak “megdrágítják az ingatlanvásárlást”. Gyakran “hiénáknak”, “dögkeselyűknek” vagy “ingyenélőknek” nevezik őket. De miért alakult ki ez a mélyről jövő ellenérzés? A válasz sokszor a társadalom mélyebb frusztrációiban keresendő, és abban, hogy sokan nem látják a teljes képet, és egyetlen ingatlaneladás alapján a teljes szakmát elítélik.
Az ingatlanosok valódi értéket képviselnek
Az ingatlanosok munkáját sokan leértékelik, mondván, hogy “csak mutogatják a lakásokat, és felveszik a jutalékot”. Az igazság azonban az, hogy egy jó ingatlanos sokkal többet tesz ennél. Az ingatlanos feladatai közé tartozik a piac alapos elemzése, az árazás stratégiai meghatározása, a professzionális fotózás és a hatékony hirdetések készítése, valamint a vevők elérése célzott marketingeszközökkel. Egy jó ingatlanos tudja, hogyan kell tárgyalni, és érti a vevők és eladók motivációit, így hatékonyan képviseli ügyfelei érdekeit. Képes az emberekkel kapcsolódni, megfelelően kezeli a stresszes helyzeteket, és olyan bizalmi kapcsolatot épít ki, amely alapvető a sikeres üzletkötéshez.
A szakértelem, a piacismeret és a kapcsolatrendszer révén az ingatlanos rengeteg időt, energiát és pénzt takarít meg az ügyfelek számára. A kereslet egyértelműen mutatja, hogy szükség van ingatlanosokra; ha valóban “feleslegesek” lennének, senki sem fizetne értük. Az ingatlanosok által lebonyolított sikeres tranzakciók és az elégedett ügyfelek egyértelműen bizonyítják, hogy az ingatlanozás nemcsak értékes, hanem nélkülözhetetlen is az ingatlanpiacon.
Az ingatlanpiac problémás része
Természetesen, mint minden szakmában, itt is vannak, akik nem végzik jól a munkájukat. Az ilyen amatőr ingatlanosok nem tudnak professzionálisan fotózni, nem készítenek hatékony hirdetéseket, vagy egyszerűen hiányzik belőlük a megfelelő tárgyalókészség. Az ilyen hiányosságokra joggal lehet kritika, de fontos megérteni, hogy néhány ilyen eset alapján nem lehet az egész ingatlanpiacra általánosítani.
Nagy problémát jelentenek a franchise cégek és az őket másoló kisebb irodák által alkalmazott módszerek is, amelyek gyakran kérdésesek és jogvitákkal terheltek. A kizárólagos szerződések sokszor igazságtalan követelésekhez és megalapozott ügyfélsérelmekhez vezetnek. Sajnos ezek az irodák gyakran olyan szerződéseket is aláíratnak az ügyfelekkel, amelyek "csapdába ejtik őket", és sajnos az ügyfelek széles köre ezeket olvasás nélkül aláírja.
A megoldás egyszerű: nem szabad olvasás nélkül aláírni semmilyen szerződést, és mindig olyan ingatlanost kell választani, aki korrekt, átlátható feltételekkel dolgozik (akár előre elküldi a szerződést), és elkötelezett a minőség iránt. Hamis és helytelen irány, hogy néhány negatív példa alapján megítélésre kerüljön az egész szakma!
„Csak az ár számít!” – Egy nagy félreértés
Sokan gondolják, hogy “az ingatlant csak az ár adja el”. Ez az érvelés azonban nagyon leegyszerűsítő, és azt sugallja, hogy az ingatlanos teljesen felesleges. Mi történik, ha egy ingatlan kedvező áron van, de a potenciális vásárlók nem is tudnak róla? Vagy, ha el is jut hozzájuk, de gyenge minőségű fotókkal és rosszul megírt hirdetésekkel találkoznak?
Az ár önmagában nem garantálja az eladást. Az ingatlanpiacon az ár csupán egy tényező a sok közül. Az ingatlan bemutatása, a megfelelő vevők elérése, a marketingstratégia – mind-mind döntő szerepet játszanak. Gondolj csak bele, hogy más termékeknél sem mindig a legolcsóbbat választod.
Legyen szó a cipődről, a laptopodról vagy az ebédedről, a legolcsóbbat választottad? Nem.
Az ingatlanok esetében is igaz, hogy a vevők sokféle szempontot mérlegelnek, és az árat gyakran megelőzik a személyes igények. Az ingatlanosok feladata, hogy a legjobb formában mutassák be az ingatlant, és elérjék a legmegfelelőbb vevőket.
„Én ingatlanos nélkül adtam el!” – Nem meggyőző érv
Gyakran halljuk, hogy valaki ingatlanos nélkül, gyorsan és jó áron adott el ingatlant. De vajon mi alapján állítjuk, hogy ez volt a legjobb megoldás? Semmi sem bizonyítja, hogy egy profi ingatlanos segítségével nem sikerült volna még jobban, magasabb áron eladni. Egy tapasztalt ingatlanos 5-10%-kal magasabb árat érhet el egy ingatlanért, mint amit egy laikus. Ez pedig jóval meghaladja az átlagos 3%-os közvetítői díjat. Az ingatlanos szakértelme és hozzáértése nemcsak egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi a folyamatot, de gazdaságilag is megtérül, ha a megfelelő kezekbe kerül a folyamat.
Az ingatlanosok elleni harag valódi gyökerei
Az ingatlanosok iránti látványosabb, nyomdafestéket nem tűrő gyűlölködés gyakran nem az ingatlanosokról szól, hanem inkább az emberek saját elégedetlenségéről a saját helyzetükkel kapcsolatban. Sokan nem mernek kockáztatni, hogy vállalkozóként karriert építsenek. Az ingatlanosok, akik vállalkozói formában, professzionális eszközökkel dolgoznak és jelentős sikerdíjakat érnek el, gyakran tükrözik azokat a vágyakat és álmokat, amelyeket sokan soha nem mertek vagy nem tudtak megvalósítani.
Az irigység és a kudarcélmények arra késztetik az embereket, hogy másokat hibáztassanak vagy kritizáljanak, tehát ez a kritika nem más, mint egy álarc, amely mögött saját frusztrációjuk rejtőzik. Ehelyett érdemes lenne inkább tanulni azoktól, akik sikeresen mozognak a vállalkozói világban – köztük az ingatlanosoktól is.
Összegzés: Az ingatlanosok nem drágák, hanem értékesek
Az ingatlanosok munkájának leértékelése és a „csak az ár számít” téveszme a valóság félreértéséből fakad. A profi ingatlanosok kulcsszerepet játszanak abban, hogy egy ingatlan megfelelően elérje a célközönséget, és ezt a hozzáadott értéket nem lehet figyelmen kívül hagyni. A csapnivaló ingatlanosok kritikát érdemelnek, de miattuk nem szabad általánosítani az egész szakmára. Az ingatlanosok nélkülözhetetlenek az ingatlanpiac hatékony működéséhez. Ahelyett, hogy irigykednénk rájuk, tanuljunk meg értékelni, amit hozzáadnak a piac sikeréhez és fejlődéséhez.
Amikor elkezdtem ezt a szakmát, biztos voltam benne, hogy az ügyfeleim érdekeit a nagy franchise cégeken keresztül nem tudom megfelelően képviselni, ezért 2012-ben - akkor még egyedül ingatlanozva - Szegeden megalapítottam a Városi Ingatlanirodát. Mostanra 150 fős, országos csapat lettünk és több, mint 5000 ajánlólevelet kaptunk az ügyfelektől.
Az alábbi linkre kattintva megismerheted az egyedi csatlakozási feltételeinket.